Eerste volledige optreden dat ik gisteren heb gezien was dat van
Volbeat (***). Keek er naar uit en ze hebben mij weten te verrassen met een stevige mix van metal en rock 'n roll. Spijtig dat de zanger zijn stem weinig karakter heeft live.
Ook naar
Stereophonics (***) gaan kijken, perfecte muziek om efkes languit op de grond te gaan liggen.
Dan hier en daar vijf minuten tot een kwartier van allerlei groepen gezien waarvan ik maar van één de naam ken (A Brand), volgende volledige optreden was
Within Temptation (**). Hun milk inc-metal kreeg zelfs de niet-metalheads mee, maar ik heb het nu na drie keer wel gezien. Chance dat Sharon haar pompeuze jurk na het eerste nummer omruilde voor iets minder onthullends

Het was mijn vierde keer dat ik
Metallica (****) zag en ik vond persoonlijk deze keer het minst.
De setlist was mij onder andere te traag. Wherever I May Roam, Harvester of Sorrow én Unforgiven na elkaar, weg was de opzwepende sfeer van Fuel vlak daarvoor. Het optreden kwam wel weer op gang met Justice en motherf****ing NO REMORSE na elkaar, om dan weer in een voorspelbare greatest hits (met enkel een subliem Damage Inc. ertussen) te eindigen. Uiteindelijk maar drie nummers van Kill 'Em All, waarvan twee in de encore. Geen Whiplash, geen Blackened, geen Battery, geen Ride The Lightning, Geen Four Horsemen, hell: zelfs geen For Whom The Bell Tolls (!). Maar ja, het kan niet altijd zo subliem zijn als de set van Werchter 07.
De band zelf maakte dikwijls een vermoeide, ongeïnteresseerde indruk. Zal wel voor een groot deel aan het publiek gelegen hebben, zeker aan de linkerkant van het podium waar ik stond was bijna iedereen nog tammer dan een zak patatten. Hier en daar brulde wel iemand mee, maar de oorverdovende massaschreeuwen die (vooral in 03-04) te horen waren op Werchter, bleven dikwijls uit. James die in beeld een zucht van vermoeidheid (of teleurstelling?) slaakt, Lars die ook mooi in beeld een welgemeende FUCK liet horen omdat het publiek niet luid genoeg riep, Kirk die maar 'Come on, you motherfuckers!' bleef roepen etc. De gebruikelijke 'Metallica loves you'-boodschappen klonken meer obligatoir dan gemeend zoals hun vorige passages op Werchter.
Al bij al zijn Metallica zelfs op een mindere dag interessanter dan om het even welke andere band op de affiche. Maar dit is mijn eerste Metallica-optreden waarna ik nog kon recht staan. Mijn eerste optreden dat ik nog gemakkelijk kon praten na de show. Mijn eerste optreden waarbij mijn nekspieren niet volledig vernield waren (al zijn ze wel geregeld druk in de weer geweest, gewoon niet genoeg). Enfin, luister niet naar mij want iedereen die ik na het optreden sprak vond het uitstekend en ook op het Graspop-forum zijn ze lovend. Maar ik verkies de "Goddamnit, mijn nekspieren hebben het net begeven en nú zetten ze Whiplash in?! Fuck it, gaan!" Metallica vanop Werchter vorig jaar makkelijk boven de "We spelen onze bekendste nummers voor de massa en twee of drie meer die-hard nummers en iedereen is content" Metallica van op Pukkelpop 08.
Erna nog naar
The Gutter Twins (***) gaan luisteren, uitstekende muziek om de avond op het gemak af te sluiten. Vooral een leuk stemgeluid bij de zangers.
Setlist Metallica:
* Creeping Death
* Fuel
* Wherever I Roam
* Harvester of Sorrow
* Intro Ktulu -> Unforgiven
* Cyanide
* And Justice for All
* No Remorse
* Fade to Black
* Master of Puppets
* Damage Inc.
* Nothing Else Matters
* Sad But True
* One
* Enter Sandman
* ------------------- Die Die Die (Misfits)
* Motorbreath
* Seek & Destroy Edit: crap, gsm op PP verloren >_<
Edit 2: dankzij een vriendelijke kerel uit Leuven toch nog mijn gsm terug ^^