Thx for the Portalspoiler Indy!
Anyway. WTF was dat met Gamespot. Ik bedoel maar: Uncharted staat geen énkele keer in de shortlist. Nochtans is het niet alleen technisch één van de indrukwekkendste games van het jaar, het is ook één van de beste action/adventures. Maar nee, AC mocht met die eer gaan lopen, terwijl die game toch wel echt te veel losse flodders afschiet. Misser van het jaar is voor mij dus AC, al bleef het een goeie game.
GOTY moet Okami of FFXII zijn. Beide games zijn zo goed dat geen enkele next gen titel die ik speelde er kan aan tippen. Okami is briljant van voor naar achter, prachtige stijl, leuke gameplay vondsten... Wedden dat ie volgend jaar in menig GOTY lijstjes zal staan met de Wii-versie? (Dat ik de game nog moet uitspelen vergeten we ffkes :P)
FFXII: veel tegenstanders omdat deze echt wel een breuk is met de oude FF. Velen knappen af op de nieuwe grafische stijl (maar zagen niet over FFT

) en het plotgedreven verhaal dat voor een keer geen tonnen clichématige backstory aan de personages kleeft. De game is niet perfect, de omgevingen zijn wat te groot, de game speelt zichzelf (als je dat toelaat) en het licence board kon beter, maar fuck, nog nooit heeft een FF me zo'n schitterende consistente wereld voorgeschoteld, me zo geboeid in het battlesystem en me eindelijk de welkome veranderingen gebracht (3D cam? Check. Geen random encounters? Check.) 80 uur puur spelplezier

Een derde plaats moet voor Uncharted zijn, al mag die van mij op hetzelfde schavotje eigenlijk. Kort misschien en met weinig nieuwe elementen die we nog niet in andere games hebben gezien, maar voor de rest gewoon perfect. Eindelijk nog es een actiegame die niét donker en grauw wil zijn. Eindelijk een adventure met een verhaal dat niet van de pot gerukt is en personages waarvan je wel moét houden. Perfecte controls (behalve de granaten). Uitgekiend leveldesign. Sublieme graphics en muziek. Lekker uitdagend op de hogere moeilijkheidsgraden. Love it. (Heb met deze game meer uurtjes gespeeld dan met AC, en AC is een langere game :P)
Suprise of the year: op de valreep: Puzzle Quest. Heerlijke combo van puzzle en RPG.
Ergernis van het jaar: uitstel van PS3-games en zwakke ports op een technisch sterkere console (ja EA ik kijk naar u). 2008 moet verandering brengen met meer games die de PS3 als lead console nemen (Burnout, Haze, UT3, ...)