Omdat die toch niet mag ontbreken

5. The Last Shadow Puppets - The Age of The Understatement
Moeilijke top om te maken. De top 3 staat wel vast, maar er zijn véél platen die plaats 5 en 4 kunnen innemen voor mijn part). Anyhow, deze gekozen omdat het zo'n heerlijke meezingplaat is met amper of geen zwakkere nummers. En omdat de hoesfoto zo fucking sexy is...
4. Portishead - Third
Bijna even lang op moeten wachten als Chinese Democracy (11 jaar, maar slechts 1 jaar in aankondiging geweest), maar Portishead delivers. Donkerdere sound dan eerder, zwaardere basdreunen, rauwere klanken, en dan die frêle stem van Gibbons... Wow
3. Eels - Meet the Eels & Useless Trinkets
Neem ik samen omdat ze uiteindelijk een soort simultane release zijn en zowat één pakket vormen. Het eerst is een uitstekende best of-cd met een bijna foutloze playlist (Alleen If You See Nathalie had niet mogen ontbreken), met een leuke DVD met alle clips. Het tweede is een subliem pakketje voor de fans. 50 onuitgegeven songs/remixes/live uitvoeringen, etc + een kort maar goed liveconcert op DVD maakt dit onmisbaar voor de fans, ook al zijn niet alle van de 50 songs even sterk

2. Black Mountain - In The Future
Mijn ontdekking van het jaar. Schitterende 'psychedelische' rockplaat in de beste 60ies/70ies traditie, maar dan in een moderner jasje. Songs van 16 minuten. Heerlijke teksten, zalige instrumentale segmenten, ... Super.
1. The Gutter Twins - Saturnalia
Ik geraak deze plaat gewoonweg niet beu. Geen enkele zwakke schakel, alleen maar donkere, opwindende, meesterlijke nummers...
Ook goed: TV on the Radio - Dear Science, dEUS - Vantage Point, Isobel Campbell & Mark Lanegan - Sunday at Devil Dirt, The Black Angels - Directions to See a Ghost, Kings of Leon - Only By The Night en -in iets mindere mate- Bloc Party - Intimacy