PlayStage.be
06 februari 2012, 18:09:54 pm *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]
  Print  
Auteur Topic: GOTY 2008  (gelezen 2531 keer)
Indy
User

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 02 januari 2009, 11:25:27 am »

En bij de Eurogamer staff is het LittleBigPlanet, Squall FTW!

John Walker: All I've read about this is that the platforming is rubbish, and you have to make your own if you want to play a decent level.

Hoewel ik hem overschot van gelijk geef, bekijk ik het tevens vanuit een ander perspectief. Ik zie gaming nog steeds als een ervaring, een beetje hetzelfde zoals je dat met film en concerten hebt. Je betaalt een bedrag voor een interactieve ervaring. Maar dan wil je wel dat de ervaring van begin tot einde is uitgestippeld (niet noodzakelijk op een lineaire manier). LBP zie ik meer als een doos speelgoed. DUPLO-blokken, zo je wil. Om er echt fun uit te halen, moet je er al mee aan de slag. Ik heb niets tegen editors (al laat ik ze al te vaak links liggen) maar voor mij heeft een game die dus ENKEL een editor is (of een editor met een extreem zwakke game-ervaring aan gekoppeld) - ik zou niet zeggen geen bestaansrecht, want de verkoopcijfers tonen mijn ongelijk aan - geen waarde. Dat is de reden waarom ik in de eerste plaats op mijn vijfde liever een hapklaar spel voor de NES kreeg (of een spannend leesboek for that matter), dan een doos met LEGO-blokken waar ik zelf nog vanalles mee moest doen, vooraleer je in een fantasiewereld een verhaal kon beleven. LBP, of in ieder geval het concept erachter, lijkt mij een contradictio in terminis. 

Tevens vertegenwoordigde Walker mijn ervaring met LBP perfect. Een platformer die niet goed is in wat hij moet doen, met name platformen. Waar gaat de wereld naartoe als een game al GOTY kan worden op basis van het sociale aspect en de communityfeel *rant*. Want geef toe, als singleplayer ervaring trekt dit echt op de ballen, niet in de laatste plaats door de extreem lompe controls. Nu goed, ik heb er niet zoveel tijd mee doorgebracht (omdat ik me na een poosje al stierlijk begon te vervelen) en wie weet wen je wel aan de fundamentele minpunten. Al betwijfel ik dat ik het ooit een plezierig spelletje ga vinden.
Squall
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 02 januari 2009, 11:58:22 am »

Serious dude. De platformgameplay is niet perfect nee, omdat hij aanvankelijk erg floaty aanvoelt. Maar dat wént en op den duur wordt het behoorlijk eenvoudig om praktisch foutloos aan precisieplatforming te doen. Je overdrijft gigantisch met de term 'extreem lompe controls' en mij valt het op dat diegenen die dat zeggen, vaak ook diegenen zijn die achteraf toegeven dat ze hooguit een paar uurtjes gespeeld hebben. Het enige controlminpunt is het zwakke overschakelen op de Z-axis die soms erg ergerlijk kan zijn. Het uitschuiven van je personage na een sprong kan je perfect controleren als je jezelf loskoppelt van de Mario en Sonic-instelling Wink Ik haal me nu bv forumtopics en blogcomments (bashers bv) voor de geest waar de aanvankelijke sceptici na een poos gewoon bijdraaien.

Zwakke singleplayerervaring? Hell no. De Storymode bevat pareltjes van levels die bijzonder leuk spelen en vaak bijzonder grappig zijn. Daarenboven is de multiplayer gewoonweg fantastisch. Met twee, drie of vier (en liefst nog offline) een level doorlopen is gieren van het lachen. Laatste keer dat ik zo'n fun had in multiplayer was toen Dark Ruler en ik in TimeSplitters 2 mayhem aanrichtten.

Ik ben zelf niet zo'n grote builder, maar genieten van al die prachtige userlevels is al een plus op zich. Deze game voorziet je van eindeloze content en wat sommige mensen maken hou je niet voor mogelijk. En bouwen zelf is gewoon leuk als je je er even in verdiept en toch over een minimum aan verbeeldingskracht beschikt. Uiteindelijk kan je dat ook als game op zich beschouwen. Net zoals je in Sim City een stad designed om hem zo goed mogelijk te laten functioneren, design je in LBP mechaniekjes die jouw visie werkelijk maken.

LBP is geen game of the year voor communityfeel en sociaal aspect alleen hoor (dan zou je WoW dat ook kunnen verwijten, want maak daar een singleplayer ervaring van en wat blijft er over? ). Maar omdat het zo'n schitterend totaalpakket is met een compleet eigen stijl, een game die durft te innoveren en vernieuwen en toont dat de industrie nog niet van verse ideeën gespeend is en een game die toont dat er evolutie in gamen zit. Voor mij is dit dé game-ervaring van 2008 geweest, die me meer heeft doen lachen of de mond doen openvallen dan MGS4, GTAIV en zeker Fallout 3 (die zo'n cliché is als GotY, al bij aankondiging kon je dat voorspellen want 'Bethsesa + veel vrijheid + grote open wereld + FPS RPG = GOTY' lijkt al een even groot axioma als 1+1=2). Een game die me eraan herinnert waarom ik graag game: omdat het gewoon ronduit plezierig is...

Indy
User

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 02 januari 2009, 12:18:14 pm »

Ik zeg niet dat het geen GOTY mag zijn ofzo, het is gewoon geen game voor mij. Dat de meeste mensen die de controls extreem lomp vonden maar een paar uurtjes gespeeld hebben (zo ook ikzelf) lijkt mij evident. Je blijft echt geen spel spelen als je constant moet zitten vloeken op de controls. Ik zal Braid even als alternatieve platformer voorstellen. Braid lijkt in de verste verte niet op traditionele platformers als Mario en Sonic maar de controls zijn wel spot-on. De grip van de controls van LBP is te vergelijken met die van een oude Trabant terwijl Braid aanvoelt als een spiksplinternieuwe Lamborghini.

Maar zoals ik al zei: to each his own.
Squall
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 02 januari 2009, 13:00:53 pm »

Ah, hij mag wel GOTY zijn, ook al zeg je eerder bijna dat hij quasi geen bestaansrecht heeft? :P

Controls van LBP zijn ietwat floaty vanwege de physics, maar een beetje oefening en je hebt ze zo onder de knie. 't Is gelijk de wagens in GTAIV, in het begin knal je ook overal tegen omdat ze anders reageren, maar na een paar uurtjes heb je't in de vingers Wink

Nah, LBP blijft gewoon dé GotY voor mij. Eentje die toont dat games niet hoeven te eindigen waar ontwikkelaars het zeggen en die in een wereld waar sequels en gemak heerst, nog eens zonder schroom anders durft zijn. (En de beste game in een toch vrij 'vernieuwend' jaar dat ook zijn opzet volledig slaagt en niet vooral bestaansrecht heeft vanwege zijn vernieuwing)

Squall
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 19 januari 2009, 10:42:45 am »

Fallout 3 op IGN. Pffff :P

Heb de game nu bijna uit, meer dan 40 uur op de teller en ik zie het gewoon niet. Uitstekende game, dat wel. Verslavend, mooi, grappig, uitgebreid, etc. Maar uiteindelijk ook niet meer dan dat, soms erg buggy (en niet alleen op PS3 als ik de patchlijsten bekijk Wink ), heel veel quests zijn van 't kastje naar de muur en terug en komen héél vaak op 't zelfde neer: ga naar plaats x, praat met y, ga terug naar z, clean een dungeon, vind het item dat y wil, terug naar x, etc :P Dat je't op verschillende manieren kan aanpakken is mooi en leuk, maar toch... Heb vaak een been there done that gevoel en 't is net als FarCry2 een game die ik in vlagen speel, maar aan een stuk door niet lang volhoudt.

Pagina's: 1 [2]
  Print  

Ga naar: