Serious dude. De platformgameplay is niet perfect nee, omdat hij aanvankelijk erg floaty aanvoelt. Maar dat wént en op den duur wordt het behoorlijk eenvoudig om praktisch foutloos aan precisieplatforming te doen. Je overdrijft gigantisch met de term 'extreem lompe controls' en mij valt het op dat diegenen die dat zeggen, vaak ook diegenen zijn die achteraf toegeven dat ze hooguit een paar uurtjes gespeeld hebben. Het enige controlminpunt is het zwakke overschakelen op de Z-axis die soms erg ergerlijk kan zijn. Het uitschuiven van je personage na een sprong kan je perfect controleren als je jezelf loskoppelt van de Mario en Sonic-instelling

Ik haal me nu bv forumtopics en blogcomments (bashers bv) voor de geest waar de aanvankelijke sceptici na een poos gewoon bijdraaien.
Zwakke singleplayerervaring? Hell no. De Storymode bevat pareltjes van levels die bijzonder leuk spelen en vaak bijzonder grappig zijn. Daarenboven is de multiplayer gewoonweg fantastisch. Met twee, drie of vier (en liefst nog offline) een level doorlopen is gieren van het lachen. Laatste keer dat ik zo'n fun had in multiplayer was toen Dark Ruler en ik in TimeSplitters 2 mayhem aanrichtten.
Ik ben zelf niet zo'n grote builder, maar genieten van al die prachtige userlevels is al een plus op zich. Deze game voorziet je van eindeloze content en wat sommige mensen maken hou je niet voor mogelijk. En bouwen zelf is gewoon leuk als je je er even in verdiept en toch over een minimum aan verbeeldingskracht beschikt. Uiteindelijk kan je dat ook als game op zich beschouwen. Net zoals je in Sim City een stad designed om hem zo goed mogelijk te laten functioneren, design je in LBP mechaniekjes die jouw visie werkelijk maken.
LBP is geen game of the year voor communityfeel en sociaal aspect alleen hoor (dan zou je WoW dat ook kunnen verwijten, want maak daar een singleplayer ervaring van en wat blijft er over? ). Maar omdat het zo'n schitterend totaalpakket is met een compleet eigen stijl, een game die durft te innoveren en vernieuwen en toont dat de industrie nog niet van verse ideeën gespeend is en een game die toont dat er evolutie in gamen zit. Voor mij is dit dé game-ervaring van 2008 geweest, die me meer heeft doen lachen of de mond doen openvallen dan MGS4, GTAIV en zeker Fallout 3 (die zo'n cliché is als GotY, al bij aankondiging kon je dat voorspellen want 'Bethsesa + veel vrijheid + grote open wereld + FPS RPG = GOTY' lijkt al een even groot axioma als 1+1=2). Een game die me eraan herinnert waarom ik graag game: omdat het gewoon ronduit plezierig is...