PlayStage.be
06 februari 2012, 17:33:46 pm *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2
  Print  
Auteur Topic: GOTY 2008  (gelezen 2530 keer)
Indy
User

Bekijk profiel
« Gepost op: 09 december 2008, 19:48:49 pm »

Simpel en misschien een beetje overbodig aangezien we met zo weinig zijn op dit forum, maar goed: wat is uw top 5 van 2008 en liefst ook waarom?

1. Fallout 3 (pc)

2. GTAIV (pc)

3. Mass Effect (pc)

4. Rock Band (360)

5. Rock Band 2 (360)

Uitleg volgt later, want mijn soep is warm. 
Giel
Moderator
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 09 december 2008, 21:25:19 pm »

Heb net zoals de vorige jaren niet veel nieuwe games gekocht, maar omdat Indy het zo vriendelijk vraagt zal ik ze es in volgorde zetten. Uitleg volgt meteen, want ik heb daarnet al soep gegeten.

5. Shaun White Snowboarding (Wii)

Omdat m'n maat en ik te laat waren om onze snowboardreis te reserveren, moet deze dan maar als vervanging dienen. Persoonlijk vind ik de balance board besturing geweldig, nog geen enkel moment nood gehad om over te schakelen naar Wiimote. Dikke fun, maar er mochten precies toch wat meer bergen inzitten, content lijkt aan de magere kant.

4. Advance Wars: Dark Conflict (DS)

Tja, het is Advance Wars. Vind de donkere setting niet zo geslaagd, liever de cartoony personages en verhaallijnen uit de eerste games. Wel coole nieuwe units en de gameplay zelf blijft enorm verslavend.

3. Wii Fit (Wii)

Het spel motiveert me om gezonder te eten en terug regelmatig te gaan lopen. Mijn fysieke conditie was weer onder het vriespunt terecht gekomen maar dankzij Wii Fit komt er al weer verbetering in. Nu proberen om er dagelijks gebruik van te maken zodat ik tegen AC/DC en Metallica in het Sportpaleis genoeg conditie heb om twee uur loos te gaan Wink

2. Mario Kart Wii (Wii)

Tja, het is Mario Kart. De nieuwe levels zijn geestig, maar soms een beetje te chaotisch. Het is leuk om zowel met karts als moto's te kunnen rijden, al hebben die laatste wel een voordeel qua snelheid eenmal je ze onder de knie hebt. Ah well, MK blijft gewoon na al die edities dikke fun. Speel deze ook liever online dan de DS-versie.

1. Super Smash Bros Brawl (Wii)

Tja, het is Super Smash Bros (boy, is that getting old). Hoewel ik eigenlijk geen enkele van de nieuwe personages leuk vind om mee te spelen blijft de oude garde wel stevig overeind. Er zitten veel coole stages tussen en de verhaallijn is leuk om te spelen, zowel alleen als in co-op. Heb het helaas nog niet online gespeeld.

Volgend jaar es een PS3 aanschaffen en wat meer games spelen.
Rikimaru
User

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 09 december 2008, 21:52:28 pm »

Te weinig najaarstitels gespeeld om een goed oordeel te kunnen vellen en bijgevolg een representatieve top 5 op te stellen. Deze zouden alleszins kans maken:

Soul Bubbles (DS): heerlijk ontspannend spelletje dat ge de hele tijd met een brede glimlach speelt, maar misschien net iets te eenvoudig.

Metal Gear Solid 4 (PS3): ik heb nog steeds een voorkeur voor de originele MGS, maar deze komt er toch net achter.

GTA IV (Xbox 360): +60 uur gespeeld, het is al van Final Fantasy XII geleden dat dat nog eens gebeurd is. Sterk, rauw verhaal, doch met voldoende humor, eindelijk eens een deftig mik- en rijsysteem, onderhoudende missies...

FIFA 09 (Xbox 360): als PES-devoot ben ik ook dit jaar gezwicht voor FIFA. Schitterend realistisch voetbal met subliem vloeiend spel, dito animaties en een enorm verslavende Be a Pro mode.

Saints Row 2 (Xbox 360): tapt uit hetzelfde vaatje als GTA IV, maar doet dit op zo'n eigen arcade-achtige over-the-top manier met tonnen non-stop actie, dat hij gerust naast GTA IV mag pronken. Of misschien toch net een trapje lager. De soundtrack van SR2 vond ik overigens beter dan die van GTA.

Civilization: Revolution (Xbox 360): een light-versie van de pc-Civ's, maar daarom niet minder vermakelijk, al miste ik na verloop van tijd wel de grotere diepgang, meer opties, units, tactische keuzes... van Civ IV.

Braid (XBLA): Ronduit geniale puzzelgame die serieus uw hersenen laat kraken, doch nooit frustrerend wordt, en daarenboven nog eens een verhaal heeft dat u dagen- en wekenlang nadien nog bezig houdt. Deze zou ik op nummer 1 durven zetten in een GOTY top.

Fire Emblem: Radiant Dawn (Wii): Klassieke Fire Emblem-gameplay met een speelduur die tegen de vijftig uur aanleunt, dat kan nooit slecht zijn. Het verhaal vond ik, in tegenstelling tot de meesten, bijzonder interessant, al waren er veel te veel personages die volledig nutteloos waren in het verhaal en op het slagveld.

Mario Kart Wii (Wii): Online mode is een hele verbetering ten opzichte van de DS-versie, de nieuwe banen zijn bijna allemaal zeer vermakelijk en Mario Kart blijft gewoon één van dé multiplayerhits bij uitstek.
Indy
User

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 10 december 2008, 12:24:21 pm »

Alright, de soep is op.

Fallout 3

Omdat ik nooit gedacht had dat iemand die niet Black Isle was erin zou slagen om een deftige Fallout te maken. Een sterk verhaal, een donkere setting, prachtige en boeiende wereld en uiteraard VATS, wat de beste feature sinds lang in een game moet zijn.

GTAIV

Op PS3 was ik er geen superfan van, maar ik heb de game onlangs herspeeld op pc en je kan niet anders dan toegeven dat dit een ongelofelijke prestatie blijft. De dag dat er iemand op het idee komt om een nieuwe Carmageddon te maken met de Euphoria-engine onder de motorkap, dans ik in een roze string in het midden van de Veldstraat. Komt dat zien!

Mass Effect

Omdat de pc-versie in minder dan zes maanden alle quasi alle euvels van de op de 360 deed smelten als sneeuw voor de zon. En omdat intergalactische space opera nog nooit zo goed in de gamers hun huiskamer is gebracht. En ook een klein beetje voor de lesbische seksscènes. Een heel klein beetje.

Rock Band

Sinds Rock Band uitgekomen is gaat er zelden een dag voorbij dat ik er niet aan denk of dat ik het spel niet speel. Het is gewoon fantastisch en met de impressive DLC back catalog is het bijna onmogelijk om geen songs te vinden waar je oeverloos los in kunt gaan. Er is ook geen enkel spel dat je de indruk geeft dat je echt Courtney Love bent, heerllijk gewoon.

Rock Band 2

Betere modes, betere en grotere songlist (Painkiller en Battery om er maar twee te noemen). Ware het niet voor mijn kapotte 360 waardoor ik het spel nauwelijks heb kunnen spelen, zou deze op 4 staan en de gewone Rock Band hier. Toch is dit in alle opzichten een superieure versie en ik kijk nu al uit naar midden januari, wanneer de examens achter de rug zijn en ik mijn 360 terug heb. En dan komt het AC/DC track pack ook nog eens uit, man man man.

Eervolle vermeldingen: Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure, Professor Layton and the Curious Village, Okami Wii, Crisis Core en FIFA '09.
Squall
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 10 december 2008, 16:50:29 pm »

Beetje diversiteit had wel gemogen Indy, bedoel, neem dan ofwel Rock Band ofwel Rockband 2 :P

Anyway (al ben ik een ramp in lijstjes):

1: LittleBigPlanet

Ogenschijnlijk niet meer dan een gewone sidescroll platformer met erg mooie graphics, veel humor en leuk gebruik van physics. In een diepere laag een game die je laat dromen en bouwen en doen waar je goesting in hebt en daar een uitstekende communityfeel aan koppelt. Dit is de game die ik dit jaar al het meest speelde qua uren op de teller en waarbij ik ook regelmatig ofwel luidop lachte ofwel gewoon een 'wow'-gevoel bij had (voornamelijk bij de dingen die users maken en waarbij ge niet dacht dat het mogelijk was). Multiplayer is geweldig btw (online niet zo, maar in één kamer wel).

2. Metal Gear Solid 4

Niet de beste MGS (duh! 1 en 3 vind ik beter), maar wel zo'n game die gewoon veel dingen doet, en al die dingen nog eens goed doet ook. Goed verhaal (beetje té gecompliceerd, maar soit), lekker eigenzinnige aanpak (dit is een 'auteurs'game :P), geweldige gameplay en een presentatie om U tegen te zeggen.

3. Grand Theft Auto 4

Deze game gaf me regelmatig hetzelfde gevoel dat ik bij GTA3 had. Eigenlijk niks nieuws onder de zon hier, maar de physics en de ferm verbeterde controls en storyline tillen het wel naar een hoger niveau. Geen supertopper zoals deeltje 3, maar echte klassegames (genre MGS1, GTA3, ICO, Half Life, ...) zijn er dit jaar nu ook niet verschenen imo, dus hij verdient zeker een stek in deze lijst.

4. Fallout 3

Ik was geen fan van Oblivion, maar van deze hou ik wel. Alles zit meer in focus, het vechtsysteem is origineel en blijft ook leuk, je hebt het gevoel écht te levelen ipv dat de wereld gewoon meegroeit (al komen sommige sterkere monsters pas opduiken vanaf een bepaald level), de wereld zit ook perfect in elkaar wat de immersie vergroot, het verhaal is best ok (niet super en het wordt ook op een kakmanier vertelt, maar dat is eigen aan het genre), ... Spijtig dat de animaties zo mak zijn, waardoor de vele dialogen vuur missen. Momenteel heb ik er zo'n 17 uur opzitten en ben ik het nog lang niet beu, wat bij Oblivion toch anders was. Denk zelfs dat ik em 'uitspeel' (main quest dus :P)

5. Brothers in Arms: Hell's Highway

Beetje twijfelgeval hier, omdat er voor de rest niet echt uitschieters waren imo. FarCry 2 boeide me wel voor korte speelsessies (heb er ook al ruim 15 uur mee gespeeld en speel hem nog steeds) en heeft zowat de meest realistische free roaming wereld van het moment, maar is qua missiedesign echt mak. Crisis Core was leuk, maar had het toch niet helemaal (had meer RPG verwacht) Patapon was origineel en leuk, maar zat me gewoon niet in de vingers, Force Unleashed liet véél te veel steken vallen, maar amuseerde me wel enigszins, ... Dan toch maar deze Brother in Arms, omdat het zo'n game is die me toch iets deed. Uitblinker in storytelling en setting, boeiende gameplay die eindelijk de puntjes op de i zet voor de reeks (buiten wat rare AI bokkensprongen, maar soit), degelijke graphics en een presentatie die gewoon af is (design, kleurenschema's, muziek, dialogen, ...). Bijzonder graag gespeeld en ik kijk zwaar uit naar de sequel die ons naar de sneeuw van Bastogne zal brengen...

Indy
User

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 10 december 2008, 20:03:26 pm »

Beetje diversiteit had wel gemogen Indy, bedoel, neem dan ofwel Rock Band ofwel Rockband 2 :P

Allé, omdat gij het zijt en ik wel vind dat ge ergens een punt hebt. Pakt Crisis Core op 5 in plaats van Rock Band 2. Waarom? Omdat de game de Final Fantasy VII-sfeer perfect wist op te roepen: de muziek, de personages, de uitstekende invalshoek van een van de beste gameverhalen ever. En niet alleen wat de narratieve aspecten betreft was dit spel een topper, ook op gebied van gameplay was dit een erg vermakelijke en vooral verslavende titel. Na het uitspelen van de game, wordt het lange (oneindige?) wachten op een FFVII remake op PS3 zo goed als ondraagbaar.
Indy
User

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 27 december 2008, 01:21:28 am »

GOTY GameSpot: Metal Gear Solid 4
GOTY Eurogamer Readers: Fallout 3
GOTY Metacritic: Fallout 3
Squall
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 27 december 2008, 10:51:54 am »

Meer eens met Gamespot for once :P

't Is gelijk dat telkens Bethesa één van hun RPG's released dat het bij voorbaat GotY moet worden. Versta me niet verkeerd, Fallout 3 is geweldig, maar 't is toch niet zo WAZOMG als iedereen beweert imo (anders zou ik er geen twee andere games tussendoor spelen, waarbij LBP (de enige echte GotY :P) de sterke overhand heeft, ook al heb ik em al compleet uitgespeeld op een paar trophy's na)

Indy
User

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 28 december 2008, 12:58:08 pm »

Ik denk dat het "probleem" dat ge met Fallout 3 hebt aan verschillende factoren te wijten is.

1) Ik ben geen fanboy (well, only a little bit  Cool) maar ik heb de drie versies naast elkaar zien lopen in de Bethesdakantoren en de PS3-versie zag er daar toch het minst fascinerend en technisch minst sterk uit. En ik weet dat graphics niet alles zijn, maar bij Fallout 3 spelen ze imo een grotere rol dan bij andere games omdat de desolate sfeer zo overweldigend is.

2) Je hebt de vorige Fallouts niet gespeeld. Daardoor mis je enorm veel subtiele hints naar de andere delen die echt voor een meerwaarde zorgen (je krijgt het gevoel een coherent geheel te spelen in een samenhangend universum). Bovendien kan je dan niet anders dan vaststellen dat het omzetten van die 2D isometrische games gewoonweg niet op een betere manier kon gedaan zijn dan met Fallout 3.

En hoewel ik de fuss rond Oblivion niet snapte (dat vond ik eerder een technische parel, die zeer agressief uit de hoek komt en reviewers allerhande off guard gooide, (cfr. Gears of War) zonder ruggengraat), vind ik dat Fallout 3 de lof die het nu krijgt zeker verdiend. Wat MGS4 betreft, didn't get around to playing it yet. Waarschijnlijk wordt dat een Snake Eater-geval bij mij, waar ik de uiteindelijk game pas enkele jaren na release echt ga beginnen spelen. Oh, well...
Squall
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 28 december 2008, 18:00:47 pm »

Ik vind beide niet echt relevant voor mijn 'probleem'. Ik heb geen probleem met de grafisch mindere PS3 versie, en vindt de sfeer daar nog steeds overweldigend (Sfeer zit niet in een paar extra polygonen en scherpere textures, maar in het gehele plaatje). Ik vind het zelfs een van de sterkere punten van de game, samen met de briljante VATS en de uitstekende manier waarop kleine quests plots hele verhalen kunnen worden...

Het tweede is slechts ene kleine factor die fanboys misschien wel aanspreekt, maar uiteindelijk amper iets zegt over de kwaliteit van de game. Knipoogjes zijn leuk (MGS4 zit er ook vol van), maar maken een game niet tot een meesterwerk of GotY. Ik vind F3 een geweldige game (heb er al heel wat uurtjes opzitten en ben van plan om het uit te spelen, itt Oblivion), maar hij is niet foutloos (animaties zijn futloos, waardoor de dialoogjes soms ook bijzonder saai worden, main quest is van het kastje naar de muur tot en met en heeft niet zo'n briljant verhaal als iedereen beweert (de sterkte van het verhaal zit hem in de verzorgde wereld, waarin iedereen een verhaal heeft, maar dat maakt niet dat de plot plots sterk en spannend wordt), in FPS spelen zonder VATS is een hell op console (zal wel beter zijn op PC, maar ik vind toch dat je het op console ook goed kan krijgen, men krijgt het al sinds 2001 goed in andere games?)

MGS4 is ook geen GOTY voor mij hoor, maar vind ik toch de betere van de twee (en ja, ik ben op dat vlak ook wel een fanboy). 't Is een game die de minpunten van zijn vorige games compleet aan de kant schuift (3D camera! Meer keuzevrijheid inzake je aanpak van een probleem), ronduit geniale dingen met het medium doet (ik ben een sucker voor zelfreflexieve media en net als in MGS1 wordt je hier regelmatig op het feit gewezen dat je een game speelt, wat ik leuk vindt. Ook is de speelbare droom van Snake aan het begin van ACT 4 ronduit geniaal van idee). De filmpjes zijn lang, maar vervelen nooit (<-> MGS2) en het verhaal is nog vrij coherent (al wordt er op het einde even de shark gejumpt) als je beseft wat voor losse eindjes er bleven liggen. En jah, het is zo'n game die op en top MGS is en toch nieuwe dingen doet door Snake bv in de een oorlogsgebied te plaatsen en later in andere dingen die ik niet wil spoilen :P Die bij bepaalde stukken je echt laat mééleven met je hoofdpersonage (wat me enkel bij ICO en Fahrenheit al overkomen is tijdens gameplay -bij FF en vorige MGSen gebeurde het wel es tijdens filmpjes-); En dan het oog voor detail, de technische perfectie, de vele grappige secrets, de algehele filmische kwaliteit, etc etc etc.

En mijn GOTY is gewoon LBP, een game die me in al zijn eenvoud heeft overtuigd dat het simpelste concept enorm diep kan worden en die ook een toekomst in gaming heeft blootgelegd. Zeker nu de community echt op gang komt is LBP een belevenis die zijn weerga niet kent (mss te vergelijken met MMO's in een zeker opzicht)

Giel
Moderator
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 30 december 2008, 20:48:18 pm »

En bij de Eurogamer staff is het LittleBigPlanet, Squall FTW!
Squall
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 30 december 2008, 20:54:45 pm »

Maakt een beetje goed dat ze MGS4 op 30 hebben staan (op 30 for peets sake. Dat het geen GotY is, ook, dat het geen top 10 plek heeft, kan ik mee leven, maar MGS4 die SingStar voor zich moet dulden? En Wii fucking Fit?)

Giel
Moderator
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 30 december 2008, 21:23:21 pm »

Van alle top-zoveels is die van Eurogamer altijd wel de meest entertainende, ongeacht welke game er nu boven de andere staat. Die meningen in de artikels en dan natuurlijk de comment threads zijn altijd goud waard Smiley
Squall
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 30 december 2008, 21:34:15 pm »

Dat wel :P Vooral die na de top 30-21. 'That's it, this thread is gonna go in flames. I'm outa here' :P

Squall
User

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 01 januari 2009, 14:17:11 pm »

Gametrailers: Grand Theft Auto IV

Pagina's: [1] 2
  Print  

Ga naar: